Powered by IP2Location.com

Monday, July 26, 2010

BENARKAH PERNIGAAN MLM AKAN TEPU?

Mungkin sebahagian antara kita sudah trauma mendengar perkataan MLM. Mungkin sebahagian dari kita telah terjebak dengan pernigaan ini dan menghabiskan banyak wang tapi hasilnya amat mendukacitakan. Di Malaysia MLM ni bak cendawan tumbuh selepas hujan. Ada yang berkonsepkan pyramid, pairing, binary dan macam-macam lagi.

Ada sesetengah psyarikat MLM mempunyai panel syariah tersendiri bagi membuat pemantauan manakala banyak lagi yang tidak mempunyai panel syariah dan hanya bergantung kepada lesen KPDN dan sijil halal Jakim untuk produk mereka bagi menarik perhatian orang ramai tetapi mengenai plan pemasaran mereka tiada siapa yang pantau. Kebanyakan syarikat MLM yang tidak mempunyai panel syariah cuba menghalalkan plan pemasaran mereka atas beberapa faktor:

1. Mempunyai produk
2. Tiada paksaan dan penindasan
3. Bonus yang adil

Adakah dengan faktor-faktor tersebut sesuatu MLM boleh dikatakan halal 100%? faktor-faktor tersebut hanya sebahagian sahaja untuk menghalalkan MLM sebab ada lagi perkara-perkara tersembunyi dalam plan pemasaran yang kita tidak ketahui status halal/haram. Sebab itu perlunya panel syariah yang berwibawa untuk mengkaji dan membuat pemantauan. Jangan setakat ada ustaz join MLM tu kita dah boleh kata halal 100%. Sebab tu ditekankan supaya ada panel syariah yang pakar dalam bidang tersebut dan bukan sekadar melantik panel syariah sekadar untuk melengkapkan syarat sahaja.

Kebanyakan MLM yang berkonsepkan pendapatan berdasarkan kemasukan ahli baru (downline) memang sangat popular. Mereka juga mempunyai produk tetapi produk hanya letak tepi bukannya untuk dijadikan perniagaan. Mungkin mereka cuba mengimbangi tuntutan syarak yang menghendakkan produk yang berkualiti dijadikan asas perniagaan. Sebab itu mereka juga menyediakan produk tetapi produk itu bukanlah untuk dijual sesuka hati tetapi menjadi syarat wajib bagi ahli baru baru untuk membeli produk tersebut dengan pakej-pakej yang berbeza.

Kalau difikirkan, mungkin ada benarnya pendapatan berasaskan kemasukan ahli baru ni akan tepu. Sebagai contoh sesebuah syarikat MLM yang mempunyai 2juta ahli. Ahli yang di level pertama mungin boleh bersenang lenang sedangkan ahli yang ke 2juta tersebut mungkin akan terkebil-kebil nak dapat income. Upline selalunya bijak berkata-kata bagi mengusai hati orang ramai. Antara ayat-ayat mereka, di Malaysia generasi baru saban tahun dilahirkan. Mereka lah yang akan meneruskan kesinambungan pernigaan ini. Persoalannya, adakah generasi ini akan terus berminat dengan perniagaan tersebut?

Sebenarnya banyak lagi yang nak ditulis ni. Tapi cukuplah sampai disini dulu. Yang lain akan dikemaskini kemudian.

****kesimpulannya...walau apa pun MLM yang anda sertai, pastikan syarikat tersebut mempunyai panel syariah yang betul-betul pakar.








0 comments:

Post a Comment