Powered by IP2Location.com

Thursday, July 29, 2010

BERHATI-HATI DENGAN SKIM CEPAT KAYA

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Itulah perumpamaan yang sesuai diberikan kepada ejen skim cepat kaya yang akhirnya terkantoi jua seperti yang dilaporkan oleh akhbar utusan Malaysia bertajuk "Skim cepat kaya tumpas". Boleh rujuk di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0729&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm. Seperti biasa, untuk menyertai skim pelaburan ini, modal yang besar perlu disediakan terlebih dahulu.

Kakitangan kerajaan dikatakan paling ramai menyertai skim cepat kaya. Apa sebabnya? Jika dilihat senario semasa, kakitangan kerajaan yang paling mudah untuk membuat pinjaman bank berbanding dengan kakitangan swasta atau yang bekerja sendiri. Disebabkan ruang yang dibuka luas menyebabkan ada segelintir kakitangan kerajaan yang menyalahgunakan keistimewaan yang ada pada mereka.

Adakah rezeki yang diperoleh sebelum ini tidak mencukupi? Beginilah jadinya apabila sifat tamak dan mementingkan kebendaan serta wang ringgit menyelubungi diri. Sudahlah banyak wang habis dilaburkan, hutang pula keliling pinggang yang nak dibayar. Setiap individu mestilah bijak menilai syarikat-syarikat yang menawarkan skim cepat kaya ini. Jika dilihat pada risalah-risalah yang diedar, skim cepat kaya ini begitu bijak untuk memerangkap orang ramai dengan ayat-ayat yang boleh melemahkan iman.

Tak tahu lah apa yang dibuat oleh dalang skim cepat kaya ini hinggakan mampu menjanjikan pendapatan yang lumayan kepada para pelabur. Nak kata jual produk, macam tiada produk pun yang dijual. Tiba-tiba boleh kata akan dapat pulangan yang lumayan. Bagi yang berfikir panjang, sudah tentu akan tertanya-tanya dari mana wang itu datang. Seolah-olah skim cepat kaya ini tak ubah seperti money game. Mungkin wang pelaburan bagi orang yang baru menyertai skim tersebut akan dibayar kepada org yang terlebih dahulu menyertainya dan begitulah seterusnya. Untuk meyakinkan orang ramai, dalam masa 3-4 bulan mungkin peserta akan dapat pulangan yang dijanjikan tetapi selepas itu hilang entah ke mana.

Biasanya dalang skim cepat kaya ni bijak mempengaruhi orang ramai dengan menunjukkan kereta mewah mereka dengan hasrat dapat membuka pintu hati orang ramai untuk bersama-sama dengan mereka. Tidak kurang pula yang bergambar dengan timbunan duit serta banglo mewah. Yang suka menunjuk-nunjuk ni pula orang Melayu dan beragama Islam. Adakah Islam mengajar umatnya untuk menunjuk-nunjuk, bermegah-megah, riak dan takbur? Islam tiidak pernah mengajar perkara-perkara sebegeni sebaliknya jika seseorang berharta lebih digalakkan untuk membual sedekah jariah sebagai bekalan ke akhirat kelak.


Bagi mereka yang terlalu mengejar kekayaan, cuba renung hadith & dalil di bawah:

Hadith:

"Sesungguhnya bagi setiap umat itu cabaran dan ujian, dan ujian bagi umatku adalah harta" ( Riwayat At-Tirmizi, no 2337 ; Ibn Hibban , Al-Hakim : Sohih menurut Al-Hakim dan disepakati Az-Zahabi. Hasan Menurut Tirmidzi)

Al-Qaradawi mengatakan, godaan harta bukan pada mengumpul dan mendapatkannya melalui cara yang halal dan menjaga kewajiban agama, tetapi adalah dalam ke'gila'aan mendapatkannya, mencarinya dan menyimpannya walaupun dari jalan yang haram. Selain itu, ia juga tidak endah untuk membelanjakannya walaupun dengan cara yang haram asalkan berbaloi menurut aqalnya, tiada pertimbangan halal dalam hatinya
.

Dalil :

Ertinya : Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan" ( Al-Kahfi : 46 )

Menurut Syeikh Ibn Asyur ayat dari surah Kahfi di atas mengingatkan kita betapa perlunya kita menyedari amal soleh dan keberkatan adalah lebih perlu diutamakan dari harta banyak tanpa halal. Jadi dalam konteks ini, walaupun anda mendapat untung yang banyak ia belum pasti lagi menggembirakan anda di barzakh kerana ia mungkin sesuatu yang haram.

Jika pertimbangan keduniaan menguasai diri, ia adalah suatu tanda dan bukti umat Islam sudah semakin hilang sensitiviti terhadap kebenaran alam barzakh dan akhirat. Sesuatu yang haram dan syubhat amat zalim kepada Allah SWT walaupun amat menarik di sisi mata dan hati manusia.

****Maaf kalau ada yang tak setuju dengan post kali ni. Kalau berminat sangat nak tambah pendapatan cubalah berniaga dengan menjual produk-produk berkualiti. Mudah-mudahan perniagaan yang dijalankan akan mendapat keberkatan..amin....

0 comments:

Post a Comment