Powered by IP2Location.com

Saturday, July 24, 2010

BERSYUKUR DENGAN REZEKI HARAM,?

Seorang pemuda yang bekerja sebagai petani berangan-angan untuk mengubah hidupnya menjadi kaya raya setelah pekerjaannya sebagai petani belum mampu meletakkan dirinya berstatus kaya. Disebabkan tak sabar nak jadi kaya, dia nekad untuk membeli nombor ekor 4D.

Dia pun masuk ke kedai nombor ekor untuk membeli nombor tersebut. Sebelum masuk dia membaca bismillah dengan harapan akan membawa berkat dan mendatangkan rezeki yang baik. (Baca bismillah memang bagus, tp baca ketika nak melakukan kemungkaran boleh ke?)

Ditakdirkan pemuda tersebut menang tempat pertama dengan nombor 4141(saja je letak nombor ni). Dia meraih RM10,000. Sebaik mendapat tahu keputusan tersebut, dia menadah tangan sambil berdoa kerana bersyukur dengan rezeki yang dia dapat.

Boleh ke bersyukur dengan sumber pendapatan haram? Sendiri pikir la,...
Dalam hidup ni, Allah menguji hambaNya dengan pelbagai cara. Ada yang diuji dengan kehidupan mewah, ada yang susah dll. Allah menguji dengan kekayaan supaya manusia sedar dari mana dia dapat kekayaan itu dan sejauh mana manusia menggunakan kekayaan itu ke jalan yang diberkati. Allah juga menguji dengan kesusahan. Ujian ini bukan bermaksud Allah tidak sayang akan hambaNya tetapi menguji sejauh mana seseorang itu boleh menerima ujian Allah.

Lepas ni kalau rasa dapat duit banyak dari sumber haram/syubhah, cepat2lah bertaubat sebelum terlambat.

Cerita di atas hanya untuk renungan sahaja...

0 comments:

Post a Comment